Bifengxia Panda Base - Shang Li - Ja'an - Le Shan - Giant Boeddha

Bifengxia Panda Base - Waterfalls - Shang Li - Ja'an - Le Shan - Giant Boeddha Weekend alweer voorbij, heerlijk weekend gehad, druk maar erg gezellig en heel veel gezien. Afgelopen vrijdag waren Mr. Hu, John en ik alleen om de panda's te verzorgen, verder geen andere vrijwilligers, was even zweten maar toch om 9.50uur klaar met alles. En dan te bedenken dat we met ons drieën om 9.00uur beginnen, 3 buitenverblijven (en die zijn best groot :) 3 binnenverblijven en het pad hebben opgeruimd en schoongemaakt, ouwe bamboe eruit, nieuwe erin, ik zeg - netjes haha...... Wendy en Sean verzorgen de panda's aan de andere kant van onze werkplek en zij waren ook even na tienen klaar. Sean en ik hebben samen met Wendy en John nog wat Chinees geleerd. Om 11.20uur de panda's wederom panda cake en winterpeen gegeven en toen was het alweer lunch tijd. In het hotel tijdens de lunch hebben we met de andere vrijwilligers, Carine (Frankrijk), Frieda en Elena (een tweeling uit Zweden), Johann (de vriend van Frieda), Sean (Amerika) ons weekend gepland. De plannen waren er al, het was alleen een kwestie hoe in te vullen en wanneer. Lee heeft alles voor ons per dag ons programma opgeschreven, in het Chinees en er onder in het Engels zodat we het konden laten zien aan de bus chauffeur en taxi chauffeur, zoals; we hebben 6 tickets nodig voor de bus, breng ons naar Bifengxia panda base enz. 4 A-viertjes vol haha..... Programma zaterdag; - ochtend watervallen bij de panda base, een hike van 3 uur in totaal, om 12.00uur lunch in het hotel en s'middags eerst naar het stadje Shang-Li en daarnaar naar het stadje Ja'am. Programma zondag; - hele dag de stad Le Shan + de 'Giant Boeddha' Alle taxi en bus informatie doorgesproken, allemaal eens :) we hadden er zin aan. Na de lunch, rond 13.45uur waren we terug op de Panda base Wendy, Sean en ik. Komen we het kantoor binnen krijgen we gelijk eet stokjes in onze handen gedrukt, Mr. Hu had nl iets lekkers meegenomen, wat hij zelf had gekookt. In een plastic zakje (het was koud trouwens) had Mr. Hu een soort van wokkel gemaakt van aardappel (ze eten hier inderdaad aardappel, wel op een andere manier) en deze waren gekruid, extra pittig. De eerste was inderdaad errug pittig, ik moest ervan hoesten maar bij de tweede ging het al een stuk beter en het was heerlijk. Na het snacken hebben we de panda's cake en winterpeen gegeven of eigenlijk ik, Mr. Hu en John gingen nieuwe bamboe in de buitenverblijven leggen. Toen ik klaar was zag ik John staan met een doek om z'n duim, hij had bij het stuk slaan van de grote bamboe stammen (ik weet eigenlijk niet hoe dat anders heet haha..) zijn duim open gehaald. De grote bamboe stammen moeten we stuk slaan zodat ze splijten, is wat makkelijker voor de panda's om het verder open te scheuren, die bamboe stammen kunnen wel een diameter hebben van 10 centimeter en zo'n meter of 2 1/2 lang. Daarbij moet je handschoenen dragen en dat had John niet. Ik vroeg hem wat er gebeurd was en hij vertelde het maar zei ook gelijk 'I think it's broken' het bloedde ontzettend en hij had veel pijn zei hij. Het was ook inderdaad een diepe snee en Mr. Hu en één van de beveiligers zijn met John in de auto naar de eerste hulp gereden. Het was gelukkig niets ernstig, een pleister was voldoende. in de tussentijd vertelde een andere verzorger ons dat er vorig jaar of anderhalf jaar geleden een Japanse vrijwilliger was die tijdens het voeren van de panda's wel even één van de panda's kon aaien, hij heeft daarbij zijn hand door de kooi gestoken. Panda's zijn niet zo lief, we zijn er vanaf dag 1 al voor gewaarschuwd dat ze behoorlijk agressief kunnen zijn. Op het moment dat de Japans vrijwilliger zijn hand door de tralies stak greep de panda hem met zijn klauw, heeft zijn duim er af gebeten en van zijn heel hand het vel eraf getrokken, dusss... Niet dat ik het van plan was hoor, ik heb al wel gevoeld bij Bai Yang hoeveel spiermassa de panda's hebben en de klauwen heb ik ook gezien, je wilt niet weten wat voor lange en scherpe nagels daaraan zitten, ongelovelijk. Als de panda je te pakken krijgt kom je niet weer los, in iedergeval niet zonder ernstige verwondingen. Toen John terug was spraken we over het weekend en hij en een andere Chinese studente Li-e (wij noemen haar Candice),die samen met Sean de panda's verzorgt, om af te spreken in het stadje Ja'an, zij zijn daar nl student en wilden ons wel een rondleiding geven. Ja, zegt John, er is niet veel te doen en het is maar een klein stadje, je raakt er heel snel verveeld. John had mij zijn telefoon nummer gegeven, als we zouden arriveren in Ja'an zou hij mij een sms sturen met een Chinese tekst waar de taxi chauffeur ons moest afzetten haha... ideaal natuurlijk aangezien we de taal niet spreken en geen idee hebben waar we naar toe moesten gaan, dat was dus geregeld. Inmiddels was het alweer voeder tijd, dus op naar de panda's om ze te voeren, wederom cake en appel alleen voor Qian Qian geen appel maar winterpeen. Toen we klaar waren liepen we naar het kantoor en komt Mr. Hu naar me toe en zegt in gebrekkig Engels 'See you next week!' met een big smile hahah..... ik denk dat hij ook weekend had. in principe werken ze minimaal 6 dagen per week. John en ik zijn nog naar Sean en Wendy gelopen, zij waren nog niet klaar. in dat verblijf zitten 2 panda's en een panda moeder met jongen, alleen de jongen hebben we afgelopen week niet gezien omdat ze steeds in de boom blijft zitten alleen nu zat de jonge panda, haar naam is trouwens Xi-Le (14 maanden) samen met moeder Xi-Mei (14 jaar) met de rug tegen een muurtje aan bamboe te eten, de verzorgen zei dat Xi-Le aan het leren is van haar moeder hoe ze bamboe moet eten, zo leuk om te zien, en eenmaal wetend dat ze aan het leren is kon je dat ook wel zien, ze was een beetje onhandig met de bamboe haha.... ik zal proberen morgen weer foto's te sturen. John en Candice namen afscheid van de verzorgers, zij waren er maar een weekje, wel jammer want zij tweeën spraken ontzettend goed Engels, wat wel handig is als de verzorgers iets tegen je zeggen maargoed als het goed is komen er vanaf volgende week woensdag weer andere vrijwilligers bij. Terug naar het hotel hebben we afscheid genomen van Wendy, zij was ook maar een weekje, ze vond het zelf ook niet leuk om te gaan maarja ze had maar voor en weekje geboekt. Na het avondeten hadden we een Chinese cultuur avond in de 'activity room' nl Chinese kustwerkjes maken en schrijven, echt Chinees schrijven. Één van de panda verzorgers kwam Lee assisteren, we gingen eerst de Chinese letters schrijven met inkt en een penceel, er is ook een aparte manier van vasthouden, niet zoals een pen maar de penceel moet je recht omhoog houden en het schrijven is van links naar rechts en van boven naar beneden, heel leuk en leerzaam om te doen. we hadden eerst wat basis letters of tekens, hoe je het ook wilt noemen. vanochtend had ik John en Wendy gevraagd wat mijn naam in het Chinees is, de vertaling van Theda is Tai-Da ('Tai' betekent niets maar 'Da' betekent Emperors Wife :) s'avonds heb ik dus mijn naam in het Chinees geoefend en kan het nu zonder te kijken in m'n boekje :) later vroeg ik de verzorger (weet z'n naam niet meer, de namen hier zijn ook allemaal zo ingewikkeld, als het nu gewoon Kees was of zo) ik vroeg hem om mijn achternaam te vertalen, dat is ook gelukt, was nog niet zo eenvoudig omdat Wiebrands nogal ingewikkeld was, ik dacht nog 'jou naam is lekker makkelijk' haha.... maar Wiebrands wordt in het Chinees 'Wei bu lan di' wat 'flower-flower-music' betekent hihi.... kan het nog niet zelf schrijven in Chinese tekens want het is echt ingewikkeld. Frauke voor jou heb ik Amber en Romy laten vertalen, Amber wordt 'An Po' An betekent veilig en Po is Amber zoals de steen. Romy wordt 'Luo Mi' Luo betekent niets en Mi betekent lief :) de tekens heb ik ook in het Chinees. Na het schrijven kregen we een nieuw papier en de verzorger zei dat we gingen tekenen met alleen onze mond en 1 vinger, dus ik denk dat we de penceel in de mond vasthouden en dan gaan tekenen maar het was heel anders :) hij liet het als eerste zien wat de bedoeling was, er ging 1 drup inkt in het midden van het papier en dan moet je doormiddel van blazen het inkt over het papier laten gaan, je moet er zelf een creatie van maken en meestal wordt dat een boom met takken omdat je het inkt alle kanten op kunt blazen, het lijkt heel gemakkelijk maar dat was het absoluut niet. Na het blazen kies je één of twee kleuren, die je met één vinger of te wel vingertop kleine bolletjes op het papier drukt, het lijkt dan alsof de boom bloemen heeft, heel simpel maar errug leuk om te doen. ik zal proberen mijn creatie te versturen. Oja, we hebben ook nog geleerd hoe je bamboe moet tekenen met inkt en penceel, het was een geslaagde avond. Zaterdag ochtend 8.00uur ontbijt en om 8.30uur zijn we richting de watervallen gegaan, eerst 10 minuten met de bus, deze was gratis voor ons omdat we vrijwilligers zijn. het was een wandeling naar beneden in de bush bush waarbij we allerlei watervallen tegenkwamen, ontzettend mooi en naar beneden is natuurlijk geen probleem maarja daarnaar gingen we via een andere route naar boven toe, een hele klim maar zeker de moeite waard. terug naar boven kwamen we wederom watervallen tegen en een hele stijle klif waar overlijdenskisten hingen aan de wand, sommige mensen die hier zijn opgegroeid en gestorven worden met kist aan de klif gehangen en daar blijven ze altijd hangen. Beetje bizar om te zien maar wel een hele mooie laatste plek. Rond 12.00uur waren we terug in het hotel voor de lunch, het eten met stokjes gaat prima, wordt steeds beter en het is erg leuk om zo met z'n allen te eten, heerlijk! om 13.00uur kwam onze taxi chauffeur, hij zou de rest van de dag ons overal heen brengen, erg goed geregeld van Lee, een eigen taxi chauffeur haha.... het was een klein mini busje voor 8 personen maar had maar 6 stoelen en 2 Chinese krukjes, gelukkig gingen we met ons zessen dus die krukjes waren niet nodig. Ook maar goed want rijden hier is echt een belevenis op zich, midden op de rijbaan rijden, er loopt/rijdt/fietst van alles langs de weg, dat is ook de reden dat iedereen blijft toeteren zodat degene langs de weg en op de weg wat er eigenlijk niet hoort weet dat er een auto, bus of vrachtwagen aankomt haha.... inhalen doen ze hier ook regelmatig en maakt ook niet uit waar ze zijn, ze halen gewoon in, vooral in bochten waarbij ze niet zien of er iets aankomt, dat was wel es spannend. oja, telefoneren en smsjes versturen doen ze ook tijdens het inhalen, echt bizar. Het was ongeveer 45 minuten rijden naar Shang-Li, een leuke stadje met oude straatjes en winkeltjes met veel ambacht. Het was gelegen naast een rivier met af en toe een brug erover heen, de bruggen waren stijl en gemaakt van de soort stap tegels wat wij gebruiken in de tuin, eerst trappen bovenste gedeelte was glad en omdat ze dat soort tegels gebruiken is het ook ontzettend glad. We gingen een brug op waar water op lag dus we moesten voorzichtig lopen, boven op de brug liepen we naar de andere kant en kwam er opeens een Chinees aangesneld met rugzak op, telefoon in zijn hand en een tasje, hij wou een foto maken van de andere kant maar liep aan de zijkant van de brug (daar zat een kleine verhoging, ongeveer tot kniehoogte) de brug was ongeveer 3 meter hoog. De Chinees glijdt uit, valt op die zijkant van de brug (de verhoging) en rolt zo over de verhoging naar beneden, we dachten dat ie in de rivier lag, wij snel daarnaar toe en hij heeft ontzettend veel geluk gehad want op het punt waar hij van de brug viel was nog een stuk grond met struiken en een boompje, als hij iets eerder wasgevallen was hij 3 meter naar beneden gevallen in de rivier, dat was even schrikken. Om 15.30uur stond de taxi weer klaar voor ons om ons naar het stadje Ja'an te brengen. Ik had inmiddels John een sms gestuurd en hij mij een tekst in het Chinees voor de taxi chauffeur, hij begreep het gelukkig hihi.... Na een uurtje rijden kwamen we aan in Ja'an en stond John op ons te wachten, 10 minuten later arriveerden ook Candice en nog een Chinese student (zij deed ook vrijwilligerswerk met de panda's) daarnaar zijn we de stad ingelopen en zei tegen John dat Ja'an helemaal niet zo klein is, ik had echt een dorp verwacht maar dit was echt een stad. 'Nee' zegt John' het is niet zo groot, er wonen maar 1,6 miljoen mensen, hahha.... dat zijn Chinese begrippen. We zijn over de beroemde brug van Ja'an gelopen, de Corrido Bridge, echt een heel mooie brug, een kunstwerk, normaal zitten er aan de zijkant van de brug winkeltjes maar ze waren de brug aan het vernieuwen. Om 18.00uur gingen we uiteten met z'n allen, het zogenaamde 'Hot Pot'. Je zit me z'n allen aan een tafel met een hele grote pot in het midden, op het vuur. De pot is in tweeën verdeeld d.m.v. een roestvrijstalen pot, de buitenste ring was pittige olie en kruiden en water en de binnenste was olie en water en iets minder pittig, daarnaar wordt er ontzettend veel gangen besteld en alles in de pot gegooid, het is nog rauw, omdat het kookt is het in een paar minuten gaar en kun je er uitvissen wat je lekker vindt. We hadden allerlei soorten groenten, vlees balletjes, kip, rundvlees, varkensvlees, pate, rijstcake en eend (alleen de tong van de eend met nog iets eraan vast) ik heb het geprobeerd de eend tong maar een tong is één spier, moment dat ik erin beet voelde ik de spier en kon het niet doorbijten, best taai en toen had ik er genoeg van brr.... het zag er ook zo vies uit haha.... Na het eten zijn we naar een supermarkt gegaan om wat boodschappen te halen voor het weekend om mee te nemen op onze trip. in de supermarkt hadden we natuurlijk geen idee wat het allemaal was omdat alles in het Chinees erop staat maar wat er lekker uitzag hebben we meegenomen haha.... het was niet allemaal te eten maargoed. Candice had onze taxi chauffeur gebeld om ons op te halen bij de supermarkt en toen wij klaar waren met shoppen stond de chauffeur voor de deur haha.... geweldig! we waren rond 21.00uur weer terug in het hotel. Zondag na het ontbijt stond dezelfde taxi chauffeur voor ons klaar en gingen rond 8.30uur richting Ja'an, daar hebben we om 9.30uur de bus genomen naar Le Shan waar we rond 11.40uur aankwamen. Le Shan is ook een stad en de Giant Boeddha ligt net buiten de stad dus moesten we een taxi zoeken, een busje konden we niet vinden en zijn we uiteindelijk met 2 gewone taxi's gegaan, de chauffeurs reden achter elkaar aan dus dat was goed. Bij de Giant Boeddha hebben we eerst rondgelopen want er waren ontzettend veel andere kleine boeddha's, thee huizen en tempels waar ze boeddhistische dingen deden zoals bidden, kaarsen aansteken, wierook enz. heel interessant om te zien. Overal liepen en zaten monniken waar je de kaarsjes en wierook kon kopen of een gewoon een donatie wou doen. Daarnaar zijn we naar de Giant Boeddha gelopen, deze is 71 meter hoog en zit in de berg, kijkend over een hele grote rivier, we begonnen bovenaan dus we zagen het hoofd en gingen met kleine treden afdalen naar de voeten van de Boeddha. Één ding waar de Chinezen ook een hekel aan hebben is aan lange rijen, ze willen allemaal vooraan staan dus ook bij de Boeddha was het dringen geblazen en er stond een behoorlijke lange rij, iedereen moet op z'n beurt wachten want of je nu ging duwen of niet je komt er wel, duurt alleen wat langer omdat iedereen ook na elke paar treden weer een foto moest maken of zelf op de foto moest haha.... op een gegeven moment zijn wij 2 aan 2 de trap afgegaan zodat er niemand langs kon want het werd echt irritant, ze blijven duwen die Chinezen. Na ca. 30 minuten waren we beneden, eindelijk, we stonden ook in de volle zon, het was die dag erg heet. De Giant Boeddha staat op het wereld erfgoed lijst en het is ontzettend groot. Op één voet passen makkelijk 100 mensen, super om te zien hoe ze dat gecreëerd hebben. na nog wat rondgelopen te hebben zijn we rond 15.00uur uit het park gegaan en op zoek naar een taxi om ons terug te brengen naar Le Shan, het centrum. Rond half 4 waren we daar en zijn wederom wezen shoppen, als laatste naar de supermarkt op zoek naar pindakaas, nutella, bananen en honing voor het ontbijt, alleen jam wordt ook een beetje saai haha.... en we hebben het gevonden alleen geen nutella, dat hebben ze niet, helaas. Had zin aan een toast met nutella, plakjes banaan en honing erop hmmm... maar goed niet gevonden, wat ik wel heb gevonden was pindakaas met chocola dus die heb ik maar meegenomen beter iets dan niets haha.... Om 17.30uur ging de laatste bus naar Ja'an, die hebben we natuurlijk genomen. Eenmaal aangekomen in Ja'an rond 19.30uur stond onze chauffeur al weer op ons te wachten, super! Om 20.45 uur waren we terug in het hotel, helemaal kapot maar zeker voldaan, hele leuke weekend gehad :) Vanochtend (maandag 29e) heerlijk ontbeten, toast met pindakaas/chocola, plakjes banaan en honing, heerlijk! gekookt eitje erbij hmm.. Op weg naar onze werkplek kwamen we een slang tegen, een zwarte van ongeveer 30 centimeter en ging voor onze voeten de straat over, we zagen hem op het laatst anders had iemand er op gestaan. leuk om te zien, slangen blijven leuk :) om 9.00uur gingen ik en Mr. Hu naar onze panda's we waren met ons tweeën dus er was werk aan de winkel, zweten! haha... met John erbij waren we rond 10 voor 10 klaar in de ochtend en nu 10 over 10 hihi... vanaf woensdag komen er weer nieuwe vrijwilligers bij. Bij de tweede ronde voeren, panda cake en appels kregen de panda's medicijnen, we maakten met een bamboe takje een gaatje in de appel waar we de tablet in konden verstoppen. Ik vroeg wat voor medicijnen dat waren maar hij kon me daar geen antwoord op geven in het Engels, een tijdje later kwam hij bij met zijn telefoon en had de Chinese medicijn naam omgezet in het Engels, het waren medicijnen tegen wormen, dit krijgen ze 2x in de maand. Ook kregen ze verse bamboe scheuten en dat is een traktatie voor de panda's, echt een feest want alle drie de panda's lagen op hun rug de bamboe scheuten te eten, de hele buik lag vol met bamboe scheuten, geweldig om te zien. Alleen Bai Yang had een stukje appel met een tablet er in en hij beet opeens op die tablet waarbij hij stopte met eten, je kon hem echt zien denken 'wat was dat, dat was geen appel' haha... Mr. Hu duwde snel nog een stukje appel (zonder tablet) in zijn bek en toen ging hij verder kauwen haha.... Ze zijn best slim die panda's, laten zich niet snel voor de gek houden . Na de lunch om 14.00uur bij het voeren werden de panda's gewogen, ook een hele onderneming om zo'n grote panda op de weegschaal te krijgen, bij Bai Yang en Shu Qin ging het vrij vlot maar bij Qian Qian duurde dat even, ze zat nl wel op de weegschaal maar met 1 poot ernaast, we gooiden kleine stukjes cake op de weegschaal zodat ze er verder op klom maar dat had ze door haha.... uiteindelijk lag er een stukje cake te ver weg waarbij ze moest leunen om het te kunnen pakken, ze moest haar poot wel liften en dat deed ze gelukkig, we keken gelijk op de weegschaal en toen was het klaar haha... Bai Yang en Qian Qian zijn hetzelfde gebleven in aantal kilo's, Shu Qin is 2 kilo gegroeid. Tijdens het wachten op de laatste voeding kwamen er ontzettend veel Chinezen aan en ik zat buiten op m'n krukje, kwam er een vrouw naar me toe, ze had een baby op haar arm en gezien de kleur kleding was het een meisje. Het vreemde was dat ik dacht 'wow...die baby heeft al veel en lang haar' maar niets was minderwaar, het meisje had een brede haarband om haar hoofd waar aan de zijkanten een stuk kunsthaar in de vorm van staartjes zat hahah..... dat leek zo raar want boven op haar hoofd had ze stekeltjes hihi... Oja, vanochtend toen we aankwamen in het kantoor zat er een medewerkster naast mij te eten, haar ontbijt, soep met noodels en Chinees brood. ik was even vergeten dat Chinezen slurpen en smakken tijdens het eten want die medewerkster was me toch aan het slurpen en smakken niet normaal meer. Sean zat naast me en we keken elkaar aan, ik zei tegen hem 'ze lijkt wel een panda' die smakken ook zo als ze aan het eten zijn hahaa..... voor dat ik het in de gaten had was het er al uit, gelukkig verstaat ze geen Engels pff.... dat zou echt een belediging zijn. Al met al een geweldige dag, de weekend was leuk maar ben blij dat ik weer lekker de hele week bij de panda's kan zijn, het is zo speciaal om zo dicht bij die beesten te mogen zijn. Ik ga er een eind aan breien, denk dat het verhaal lang genoeg is. later! - liefs Theda-

jan w

mooi verhaal wel erg lang ,maar niet saai

Sandra

Geweldig wat een belevingen! ????

frauke

Super verhaal ook leuk om de betekenis van romy en amber hun namen te weten, ze moesten er allebei om lachen haha. Ze hebben je nog een foto gestuurd via de app

Myron

Wat een lang verhaal! Wel heel leuk om te lezen! Je maakt bijzondere dingen mee! Geniet ervan! Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt!