Chengdu

Chengdu! In China aangekomen, het ging vrij snel. De vlucht viel me reuze mee. Ondanks dat het een KLM vlucht was zaten er maar 5 Nederlanders in, voor de rest alleen maar Chinezen, raar hé :) Er kwam een oudere vrouw naast me zitten en begon gelijk te praten, in het Chinees natuurlijk. na 10 minuten drong het eindelijk tot haar door dat ik geen woord Chinees sprak. Misschien had ik niet moeten beginnen met 'Ni Hao' tegen haar te zeggen. Gedurende de vlucht probeerden we toch met elkaar te communiceren, met handen en voeten gebaren te maken en dat ging aardig. Geland in Chengdu, stond er een chinees meisje met een bord 'Theda Wiebrands, Green Lion' bij de uitgang dus ik zwaaien en roepen 'That's me'. Ze stelde zich voor als Lee en haar engels was zeer gebrekkig en dat werd al snel duidelijk toen ik haar vroeg waar ik geld kon pinnen, haar antwoord 'Yes, yes!' met een big smile dus ik haar nog een keer vragen 'waar dan? waar kan ik geld pinnen? waarop zij zei 'No' pff.... dus ik mijn portemonnee pakken, mijn pasje eruit gehaald en zei 'money??' ooh... zegt ze, daar verder op kun je geld halen. We gingen met de bus, de lokale bus wel te verstaan, op weg naar het hotel. De bagage kon niet onder in de bus zei ze want waar wij moesten uitstappen deden ze de ruimte voor de bagage niet open haha....dan moet je je voorstellen dat de bus vol is, waar wij met ons tweeën en de bagage in moesten stappen maar niemand keek er raar van op en gelukkig was het geen lange reis. onderweg vertelde Lee waar wat was maargoed voordat ik verstond en begreep wat ze zei waren we er al voorbij. Het laatste stukje moesten we lopen en ik kan je vertellen dat het verkeer echt chaotisch is hier in Chengdu. als je hier op het zebrapad loopt kun je niet zo maar oversteken, ook al hebben ze verkeerslichten die op groen staan wat betekent dat je naar de andere kant mag, vliegen de auto's, fietsers en scooters je links en rechts voorbij en maar blijven toeteren die gasten, echt chaos, ben blij dat ik hier niet hoef te rijden zelfs niet op de fiets is het niet te doen haha... 's avonds rijden er veel scooters, als gekken, en meer dan de helft heeft zijn licht niet aan, blijkbaar heel normaal hier, maakt het nog spannender om de weg over te gaan. Het hotel waar ik in zit heet 'Traffic Hotel' hoe toepasselijk, het hotel ligt aan een rivier, de ..... waar een soort van boulevard omheen loopt. Het is een leuk en net hotel, niks mis mee. De eerste nacht kreeg ik een eigen kamer op de tweede verdieping en vandaag ben ik verhuisd naar een kamer voor 3 personen op de zesde verdieping. Er komen vandaag ook nog meer vrijwilligers aan. Alles gesetteld in de kamer moest ik naar het toilet, er waren 2 op de gang en eentje was bezet dus pak de ene die vrij was, bleek dit een staand toilet te zijn, argh... nou, ik heb m'n best gedaan en het ging goe gelukkig. Ik kon er maar beter aanwennen maar heb uiteindelijk toch een gewoon toilet gevonden. oja, door slechte riolering mag het wc-papier in een mandje die er naast staat dus niet in het toilet, niet echt fris maargoed is niet anders. Afgelopen nacht heb ik goed geslapen, dat kon ook niet anders, in het vliegtuig geen minuut geslapen. Vanochtend was ik op tijd wakker en ben ik even de boulevard rond gelopen, er waren van allerlei activiteiten aan de gang. Ochtend gymnastiek, stijldansen, Thai-Chi en met lint en waaiers waren ze oefeningen aan het doen, echt geweldig om te zien en dat gewoon op straat tussen de bomen, overal klonk muziek en ook aan de rand van de rivier waren ze aan het vissen of stretch oefeningen aan het doen. Ik kwam ook regelmatig mensen tegen die aan het klappen waren, op hun buik of op hun benen, niet eventjes, nee continue, waarom? geen idee. Mannen die rondliepen met 2 kleine versie van jeul de boule ballen in hun handen, schijnt dat als je die regelmatig beweegt in 1 hand dat het goed is voor je gewrichten. Er zat een man op een bankje met gebalde vuisten naast z'n benen constant zijn hoofd van links naar rechts te bewegen, ogen dicht, alsof hij in trans was. Tevens kun je daar je haar laten knippen, pedicure of een massage laten doen. Zwerfhonden en katten ben ik ook tegengekomen, even weer wennen. Veel zwervers die de afvalbakken bij langs gaan en mensen die op een bankje slapen. ik ben ook maar even op een bankje gaan zitten om te kijken wat er allemaal gebeurde en nog geen 5 meter verderop zaten een aantal verkopers op de grond op een kleed allerlei 'rotzooi' want dat was het, te verkopen en komt er opeens politie aan. Blijkbaar mag dat niet en een hele discussie ontstond tussen de verkopers, politie en bijstaanders en het werd steeds drukker daar, iedereen wou weten wat er aan de hand was. en ook niet op een afstandje kijken nee, met de neus er boven op zodat ze niets konden missen hahaha.... de discussie heeft uiteindelijk 20 minuten geduurd waarbij de verkopers toch hun spullen moesten inpakken, nouja inpakken, de kleed werd op de hoeken vastgepakt en er werd een knoop ingelegd en klaar was het :) Toen ik terug liep kwam ik die man op het bankje weer tegen, nog steeds was hij aan het schudden met zijn hoofd. Terug in het hotel en in m'n kamer was er inmiddels een andere vrijwilliger gearriveerd, een vrouw uit Frankrijk en ook haar engels is niet al te best maar in iedergeval beter als menig Chinees. Ik heb zo'n beetje de hele dag Chengdu verkent, leuke stad moet ik zeggen alleen de Chinezen zelf zijn een beetje raar maargoed dat vinden ze denk ik ook van mij want ik wordt toch aangestaard op straat, niet normaal, ik voel me net een attractie. ik heb me laten vertellen dat dat komt omdat ik blond haar heb en natuurlijk een westers uiterlijk. ze kijken me echt recht in de ogen aan en ze blijven kijken alsof ik van een andere planeet kom. als ik met m'n hoofd knik, knikken ze terug, of ik zeg 'Ni Hao' en krijg 'Ni Hao' terug, ze zijn heel afwachtend. Af en toekomen ze zelfs naast je staan om naar je te kijken of ze lopen naar je toe, kijken je aan en roepen heel hard 'Hellooo?' alsof ik ook doof ben hahaha.... maar vanmiddag op een winkelplein spande de kroon. Er kwamen 3 jongens naar me toe lopen, ik schat dat ze ongeveer eind twintig waren en een van die jongens begint gebrekkig in het engels 'yes, hello, so....you want picture with us? hahah... ik dacht dat ie vroeg of ik een foto van hun drieën wou maken ,'no' zegt hij 'you, with us on picture, he wil make picture'. Ach...ja waarom ook niet zei ik, ik voel me toch al een attractie dus dit kon er ook nog wel bij. Dus ik met 2 van die jongens op de foto zegt die ene weer tegen mij 'we like blond hair, so beautiful' hahaha..... heb ik toch nog iemand z'n dag goed gemaakt :) In mijn handboek voor vrijwilligers staat het volgende over de Chinese cultuur: - Duwen, en vooraan gaan staan in rijen. - Erg luide gesprekken, waarvan je wellicht denkt dat het om ruzies gaat, maar dit is meestal niet het geval. - Staren, naar buitenlanders, uit nieuwsgierigheid. - Roken, ook waar roken verboden is. - Spugen, ongeacht de locatie, aangezien het volgens traditionele gezondheidszorg in China ongezond is om spuug door te slikken. Ik heb alle punten al afgevinkt gisteren, met het duwen kwam ik al in aanraking op het vliegveld, iedereen wil vooraan staan en dat kan niet maar toch proberen ze het. ze roken echt overal, zelfs op het toilet van restaurants staat een asbak, in de douche roken mensen, alleen waar een bord hangt met verboden te roken erop wordt inderdaad niet gerookt alleen die moet je echt zoeken, bijna niet te vinden. En dan het spugen, klopt helemaal, echt overal, gisteren kwam ik iemand op de gang in het hotel tegen en die begon te rochelen en ja hoor spuugde gewoon op de grond waar notabene ook nog tapijt ligt, niet heel smakelijk brr... Gisteravond ging ik naar een restaurant die naast het hotel zit en ik wou een klein hapje eten. dus ik krijg de kaart, eigenlijk 2 A4tjes waar de verschillende menu's in het engels op stond. Je hebt geen idee hoe veel het allemaal is dus ik bestelde een cola en een menu rijst met groenten, ik had in het vliegtuig en op Schiphol al genoeg kip en vlees gehad dus rijst met groeten was voldoende. Tot 2 keer toe wijst de bediende naar het menu wat ik gekozen had en naar de cola, tot 2 keer toe bevestigde ik het, kijkt ze me aan, steekt haar wijsvinger omhoog en zegt 'one??' met een vragende gezicht, 'ja' zei ik 'one'. 'oh...oke...' zegt ze. Ik begon met af te vragen wat ik zou krijgen maar blijkbaar zijn het allemaal kleine porties waarbij je normaal gesproken een paar dingen uitkiest maar goed ik had niet zo veel honger en de portie rijst met groenten die ik kreeg heb ik niet helemaal opgekregen, zoveel was het wel hahaha..... Toen moest ik betalen, wel geteld 14 yuan (Renminbi), dat is pak em beet 2 euro hahah.... Morgen gaan we om 10.30uur een sightseeing toer maken door Chengdu met de vrijwilligers, ben benieuwd wie er allemaal meegaan, morgenavond een welkomsdiner en dan dinsdagochtend naar de Panda Reserve. voorzover een bericht uit China. Als het goed is heb ik in het Panda Reserve ook wifi en hoop ik genoeg tijd te hebben om elke dag en berichtje te plaatsen. Het plaatsen van foto's moet ik nog even uitzoeken hoe dat werkt. - Liefs Theda-

Reacties

Reacties

frauke

Heel leuk theda om het zo te lezen. Xxx Frauke

Theda

Hey Frauke, ben blij dat het gelukt is, af en toe valt internet weg :) xxx

Sandra

Top! Zo leuk om je belevingen te lezen. En kiek moar oet mit dei jongens. Haha.. X

jan

mooie verhaal geniet ervan ,maar blijf uitkijken.xxx

Myron

Leuk verhaal Theda! En wat fijn dat je goed bent aangekomen! Leuk om te lezen hoe je eerste indrukken waren! Geniet van alles!

Groetjes Myron

Karen

Fijn om te lezen dat je het nu al naar je zin hebt. Ik kijk uit naar de rest van je reisverslagen. Veel plezier!

Anita

Hey Theda, wij waren al benieuwd hoe het met je ging. Maar leuk dat we zo op de hoogte blijven. We kijken uit naar nog meer verhalen.

miranda schuur

Hi,
Ik was met je laatste verslag begonnen met lezen en begin nu bij het begin . Haha !!! Oo wat ben ik toch een muts. ik weet dat je veel kan maar daar is verhalen schrijven ook een van hoor. Ik ga gauw weer verder met lezen. xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active