Chengdu - Bifengxia Panda Base

Chengdu - Bifenxia Panda Base Eindelijk aangekomen in de Panda Base, rond 12.00 uur waren we. De reis op zich viel nog mee, de wegen waren goed begaanbaar. Gisterochtend gingen we met de vrijwilligers een sightseeing toer maken door Chengdu. We zijn in totaal met 8 vrijwilligers. 3 uit Zweden, 1 uit Frankrijk, 1 uit Amerika, 2 uit China en ik. We vertrokken om 10.30uur, we gingen naar een lokaal chinees eet dinges, een restaurant kun je het niet noemen, het is een inloop ruimte van ongeveer 3 meter breed en ca. 8 meter lang, een paar tafeltjes stonden er en we kregen de lokale specialiteit, rijst met groenten en vlees in soep, daarnaast kregen we een kommetje met een soort van bouillon waar wat onbekends in dreef. Uiteindelijk kwamen we er achter dat het een soort van paddestoelen waren wat er in dreef, het smaakte een beetje zoet en het schijnt erg goed te zijn voor vrouwen, heb geen idee waarom maargoed alles wat ze hier eten is wel ergens goed voor, haha... Daarnaar gingen we de stad in om verschillende bezienswaardigheden te bekijken, erg leuke toer met echt lokale Chinese winkeltjes, een groot park waar ze o.a. aan het dansen waren en er waren verschillende plekken in het park uitgerust met een karaoke systeem en daar was veel animo voor hihi... heb het maar niet geprobeerd want ze hadden Chinese ondertiteling. Wederom weer veel gefotografeerd door de Chinezen, op een moment stond ik samen met de 2 Zweedse meiden (ook blond) op een rij en de één naar de andere Chinees begon foto's te maken. Een Chinese cultuur in het park is dat de ouders van een ongetrouwde dochter een gesealde papier op een bankje te zetten of op te hangen met daarop de tekst dat deze dochter op zoek is naar een man, de gegevens van de dochter worden eerst genoemd, hoe oud ze is, hoe groot ze is, hoeveel ze weegt en wat voor werk ze doet of nog op school zit en daaronder wordt genoemd of wordt geëist wat voor kwaliteiten de man moet hebben, zoals type werk, lengte van de man want een kleinere man dan de vrouw is uit den boze hier, van welk jaartype :) en of hij in het bezit moet zijn van een eigen huis. als laatste regel staat er dan een telefoon nummer waar de man naar toe kan bellen voor een kennismaking met de ouders. Ook had het park verschillende Chinese tuinen, de één vol met Bonsai bomen,de andere met andere planten en bloemen, er was een tuin met een grote vijver vol met Koi karpers, echt hele grote. En ze hadden verschillende tuinhuizen. Ontzettend groot park, dit park wordt 'People's Park' genoemd, wel toepasselijk. Daarnaar nog naar de 'small alley en big alley' geweest, dit zijn smalle straatjes met kunst en cultuur, leuk om te zien. Rond 14.00uur waren we vrij om te gaan en te staan waar we wilden. Ik moest naar de bank, de grote 'Bank of China' ik ben nl al 2 dagen lang allerlei banken afgeweest omdat zowel mijn bankpas als mijn creditcard hier niet werkt. Zondag was ik ook bij de Bank of China en daar konden ze me helpen aan een desk zodat ik met de creditcard geld kon krijgen alleen dat kon zondag niet, gewoonweg omdat het zondag was, heel raar. Dus maandag na de sightseeing wederom naar de Bank of China en ik moet zeggen dat ik ontzettend goed geholpen ben, op een gegeven moment had ik 3 bankiers bij me staan om ervoor te zorgen dat het zou lukken maar helaas, mijn beide betaalkaarten gaven aan dat het niet mogelijk was. Ik ben eerst maar weer terug gegaan naar het hotel en heb ABN AMRO gebeld en het was zo geregeld. Het probleem was dat ik een aantal weken geleden een nieuwe betaalpas heb gekregen i.v.m. de IBAN nummer etc. en de kaart stond op een Europees profiel wat betekent dat ik alleen in Europa geld kan pinnen, heel raar en waarschijnlijk iets nieuws want in al de landen waar ik geweest ben heb ik altijd met mijn betaalpas kunnen pinnen. Nu moet je blijkbaar kiezen voor een Wereld profiel als je buiten Europa gaat reizen. Ik wou dat ik dat eerder had geweten want dan had ik niet 2 dagen lang hoeven rondlopen en de verschillende banken te bezoeken, ik kreeg ook bijna bij iedere bank een papiertje mee waarop het adres stond (in het Chinees) van de bank waar ze me naar toe stuurden zodat ik deze kon laten zien haha.... het werkte wel! Na mijn telefoontje met de ABN was het tijd om te gaan dineren, we zouden met z'n allen gaan eten, wederom in een echt traditionele chinees dingetje.... De hele tafel stond vol met verschillende gerechten, Lee heeft uitgelegd wat wat is en of het pittig was of niet. Ze houden nl van pittig eten hier. Het eten was heerlijk, echt waar! ik kan het niet anders zeggen, echt super! je kunt het totaal niet vergelijken met het Chinees eten wat wij hebben in NL, bij ons smaakt bijna alles het zelfde, maakt niet uit of je bami, nasi of rijst eet maar hier heeft elk gerecht een andere smaak. Ze gebruiken heel veel verschillende kruiden en specerijen, bij sommige proef je het pas als je het hebt doorgeslikt. Aan het eten kan ik best aan wennen, heerlijk. Oja....sinds maandag heb ik geen bestek meer gekregen, daar doen ze niet aan hier. Met stokjes eten is ook heel apart, vooral rijst, dat gaat niet zo gemakkelijk maar moet zeggen dat het me steeds beter afgaat en een voordeel van met stokjes eten is dat je niet alles naar binnen kunt schranzen haha.... dus als je honger hebt is het niet ideaal. Veel groente ook trouwens, vraag me niet wat voor groente want ik heb iets voorbij zien komen wat lijkt op onkruid maar het was best te eten. Na het eten zijn we met z'n allen nog de stad ingegaan, met de metro om het nightlife van Chengdu te ontdekken maar daar is weinig van te merken, echt bars en pubs hebben ze niet echt, wel heel veel eetgelegenheden met af en toe een optreden, ze eten hier de hele dag door haha....De metro was echt belachelijk goedkoop, 2 yuan moesten we betalen, dat is ongeveer 25 eurocent :) We hebben nog wat gedronken, een soort van milkshake maar dan anders haha.. sorry, kan het niet uitleggen maar wel lekker. Ik heb ook nog een paar banken uitgeprobeerd want de mevrouw van de ABN zei dat het zou moeten werken maar nee hoor, nu had ik wel ergens gelezen dat Nederlanders alleen bij de Bank of China terecht kunnen met hun betaal pas, kwam een NL vrouw tegen in het hotel. Sean uit Amerika riep opeens 'Jada, daar... Bank of China' oja...aangezien mijn naam nogal moeilijk is voor buitenlanders zeggen ze altijd Jada, heb het hier maar bijgelaten haha... Ik de bank of China in en ik hoopte zo dat het nu wel zou lukken want anders had ik een probleem. pff....gelukkig, het werkte, ik kan weer geld pinnen hahaha..... 'congratulations' riep de groep hihi.... Nu had ik wel genoeg contant geld meegenomen maar alleen voor de periode in Chengdu, als het niet had gewerkt had ik geen extra geld om tripjes te maken en dingen zoals souvenirs te kunnen kopen. Vanochtend gingen we om 8.00 uur ontbijten en ja hoor echt Chinees ontbijt, ik heb rijstsoep gehad en pittige groene bonen en een soort bapao broodje, kon het er niet echt doorkrijgen zo vroeg in de ochtend, gelukkig hadden ze er ook een gekookte ei bijgedaan en ik ben heel blij dat ik mijn eigen potje Nescafe koffie heb meegenomen :) Na het ontbijt werden we met een touring bus opgehaald en gingen we op weg naar de Bifenxia Panda Base. Daar aangekomen hebben we eerst ingecheckt in het hotel waarna de lunch voor ons klaar stond en je raadt het al wederom een tafel vol met verschillende gerechten, alleen maar warm eten. ik weet niet of ik dat lang ga volhouden 3x daags warm eten. Gelukkig vertelde Lee dat we voor het ontbijt ook toast met jam en koffie kunnen krijgen, jippie :) De Panda Base en het hotel ligt hoog in de bergen, het is hier dan ook een stuk kouder, gemiddeld 17 graden, brrr... Het hotel is een beetje primitief en wederom een hangend toilet, een gat waar je boven moet hangen zeg maar. Het is ontzettend vochtig hier, het regent nu ook, we hebben een elektrische deken op ons bed en dat is niet voor de kou maar omdat het zo vochtig is zet je die elektrische deken aan zodat je droog blijft in bed haha... We hebben naast onze kamers een 'activity room' waar je tv kunt kijken, water, fris, bier en koekjes en chocola kunt kopen en je kunt er knutselen, heel veel knutsel materiaal ligt er. Ik deel de kamer met Carine, de franse vrouw. Na de lunch gingen we naar de Panda Base voor introductie, formulieren invullen en om onze uniform op te halen. Eenmaal in het park zagen we 3 panda's, 2 hoog in de bomen en eentje half liggend op een tak, dit waren nog jonge panda's, de hele grote zaten binnen. Zo geweldig om ze te zien en ze zijn zo leuk, je wilt ze gelijk knuffelen maar goed dat kan niet en mag niet, het schijnt dat ze nogal agressief zijn, vooral tegen mensen die ze niet kennen. Op weg naar het kantoor kwamen we langs de 'nursery' voor baby panda's en daar lagen 2 baby panda's in de couveuse, ooohh....zo lief en het zijn net knuffelbeertjes :) Op kantoor kregen we instructie wat wel mag en wat niet mag, onze uniform (gewoon een overal met het panda logo erop) speciale handschoenen, deze moeten gedragen worden als we de panda's gaan voeren en een 'volunteer entry pass' deze mag je niet kwijtraken anders kost je dat 1000 yuan (ca. 130 euro). In de ochtend is het bedoeling om de verblijven van de panda's schoon te maken, het voorbereiden van het voer (bamboe, fruit etc.) en natuurlijk de panda's eten te geven. Het schijnt dat we veel vrije tijd hebben omdat de panda's van rust houden en dus veel slapen, we zullen zien. Morgen beginnen we echt met werken :) kan niet wachten. Ik ga er een eind aan breien want we gaan zo eten, ben heeeeeel benieuwd wat we krijgen :) - liefs Theda -

Reacties

Reacties

Janny Jager

Hey Theda, wat een verhaal! Fijn dat de reis goed ging en dat je het naar je zin hebt. Nu nog afwachten hoe het werken met de panda's gaat. Heel benieuwd hoe je dat gaat vinden. Veel plezier!!

jan w

gelukkig dat je nu geld kan pinnen ,anders had ik je na moeten reizen om geld te brengen.

Myron

spannend om morgen echt te beginnen! Heel veel succes en plezier!

Anita

Hahahaha geweldig, weer een nieuwe naam erbij!! Leuk ook om te lezen wat je daar allemaal beleeft. Maar 3x op een dag warm eten......Bah.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active