Bifengxia Panda Base 2

Bifengxia Panda Base 2 Woensdag ochtend om 8.00uur hadden we ontbijt, heerlijke toast met jam (aardbeien en blauwe bessen), gekookte eieren en koffie - Chinese stijl (slappe instant koffie met melk en suiker in één) en er stond Chinees brood (dit word gestoomd) en moet zeggen dat het best te eten was. Om 8.30uur gingen we naar de Panda Base waar we in groepjes werden verdeeld, ik zit samen met Sean (uit Amerika) en Wendy (is Chinees maar komt uit Canada en woont nu weer in China, Beijing) we kwamen aan op onze werkplek (zie foto) en werden wederom in groepjes verdeeld bij één van de panda verzorgers. Mijn 'teacher' hoe ze dat hier noemen, heet Mr. Hu (zijn echte naam is te moeilijk om uit te spreken - HuRongQiang - ik hou het maar gewoon bij Mr. Hu :) en nog een Chinese student die XiongJiang heet maar ik 'John' mag noemen. We hebben de verzorging gekregen over 3 panda's. De eerste is Bai Yang (uitspreken als 'bei sjang') een mannetje van 10 jaar oud en weegt ca. 128 kg. Dan hebben we Qian Qian (uitspreken als tsjin tsjin) een vrouwtje van 8 jaar en weegt ca. 120 kg. en als laatste en de jongste, dat is Su Qin (su tsjin) ook een vrouwtje, zij is 5 jaar en weegt ca. 106 kg. We begonnen met het opruimen van de verblijven zowel binnen als buiten. Alle overgebleven bamboe er uit halen, poep scheppen (dit bestaat trouwens bijna alleen maar uit baboe en ruikt absoluut niet) en nieuwe takken bamboe in de verblijven leggen. Daarnaar kregen ze allemaal een stuk panda cake (dit wordt gemaakt van hoofdzakelijk granen, bloem, eieren en tarwe) het lijkt op cake alleen het is veel steviger en het ruikt best lekker. De panda cake's worden gemaakt door de verzorgers. De panda's hebben grote buitenverblijven waar ze kunnen chillen op houten platforms en bomen waar ze in kunnen klimmen, de binnenverblijven zijn klein maar deze blijven altijd open zodat ze naar binnen kunnen als ze dat willen, binnen hangt er een soort van metalen kuipstoel aan de wand waar ze in kunnen liggen of zitten, zoals Su Qin regelmatig doet, vooral als hij zit te wachten op eten. Als laatste gingen we het pad naar ons werkplek nog aanvegen en bij die werkplek staat een busstop waar mensen/toeristen op kunnen stappen om naar het volgende gedeelte te gaan van het park, het park is trouwens ontzettend groot en daarbij komt dat Chinezen absoluut niet van lopen houden en alles wat maar met sport te maken heeft houden ze niet van. Toen we beneden aankwamen met onze Chinese vegers (bamboe met takken eraan) stond er een hele club Chinezen te wachten op het busje. Ze begonnen 'hello' te roepen en maakten foto's. op een gegeven moment komt er iemand naar me toe om te vragen of hij met mij op de foto mocht, ik dat het wel even snel kon maar voordat ik wist stonden er een paar mensen die op de foto wilden. De verzorgers en John riepen dat ik interessanter ben dan de panda's haha.... maargoed je moet je voorstellen dat ik daar, bezweet en mijn haar compleet in de war en nat is van de zweet, met m'n Chinese veger en een overal die veel te korte pijpen heeft, sta op het pad, de Chinezen de panda compleet negeren en voorbij lopen om op de foto te gaan, echt bizar! op een gegeven moment riep ik tegen Mr. Hu dat we er geld voor moeten vragen en aan de panda base te geven hahah.... hij reageerde niet, hij kon alleen maar lachen. Zo ging het de hele dag door, Chinezen die voorbij kwamen en in loop een foto maakten en regelmatig 'hello' riepen en 'bye bye' dus ikke ook 'hello' en 'goodbye' roepen en zwaaien haha.. Nu kwam ik er later achter dat 'bai bai' in het Chinees ook echt 'bye bye' betekent haha..... grappig! na het vegen en de fotoshoot hadden we pauze van een uur. Om 11.15uur kregen de panda's weer eten, dit keer panda cake en een winterpeen. Bai Yang krijgt 500 gr. panda cake en 1 winterpeen, Qian Qian krijgt 350gr. panda cake en 1 winterpeen en Su Qin krijgt 250gr. panda cake en ook een winterpeen. De panda cake is echt een favoriet, alle 3 de panda's zijn er dol op. Om 11.30uur waren we klaar en konden we terug naar het hotel voor lunch, we hebben daar 2 1/2 uur de tijd voor. Om 14.00uur waren we terug voor de volgende voedsel ronde, wederom panda cake maar nu nu voor elk 1 appel. Alleen Qian Qian wilde geen appel, heb het 3 keer geprobeerd maar elke keer draaide ze haar hoofd naar achteren haha.... De panda's zitten op hun kont voor het hek, achterpoten iets gebogen met de voeten tegen het hek aan, met 1 poot houden ze een spijl vast en de andere poot gaat een stukje door de spijlen heen. Je geeft het eten in de mond van de panda waarnaar de panda het vastpakt met 1 poot, ze kunnen dingen vasthouden zoals wij mensen dat ook doen, ze hebben een soort van duim aan de zijkant van hun voorpoten, heel grappig om te zien. ik had een video gemaakt maar kan deze helaas niet uploaden, moet hem nl eerst op youtube zetten voor dat ik de video kan toevoegen en youtube is hier verboden en ook geblokkeerd dus dat wordt nie wat :) Tevens kregen de panda nieuwe bamboe en hadden we weer pauze van ca. 1 1/2 uur haha.... wat een leven hé. Om 16.00uur worden ze nog 1 keer gevoerd, wederom panda cake met winterpeen of appel en dan is het einde werkdag! het is echt ontzettend zwaar hier, geloof me....ik kom echt gebroken weer thuis. Wel grappig want Mr. Hu spreekt niet heel goed engels dus als het tijd is om te gaan eten zegt hij 'finish, you go lunch' of als het einde werkdag is 'finish, tomorrow 9 o'clock here!' haha.....Echt veel andere dieren kom je hier niet tegen, wel veel vlinders (allerlei soorten en kleuren) en heel veel krekels, echt grote, ook met verschillende kleuren, groen, bruin of zwart met blaauw. oja...en hele grote libelles. Heb wel gehoord dat er ook slangen kunnen zitten in de struiken etc. heb nog niet één gespot trouwens :) Rond kwart voor 5 waren we terug in het hotel en gingen we met z'n allen Chinese dumplings maken, dit is een soort deeg waar je een vulling van vlees, groenten, pinda's of saus in doet en dan dicht vouwt waarnaar ze de dumplings frituren, echt heerlijk. Verder hebben we in de 'activity room' elke avond iets anders op het programma, gister avond was dat Mahjong spelen en dan niet zoals wij dat op de computer of tablet doen maar op de Chinese manier met blokken, het is een soort Chinees poker wat je met geld of zonder geld kunt spelen. Gister avond heb ik een aantal foto's op de blog gezet maar dat duurde zo lang dat ik echt een paar kon verzenden, ben er de hele avond mee bezig geweest. Vandaag hetzelfde programma op de panda base. - 9.00u beginnen tot ca. 10.15u - 10.15u tot 11.15 pauze - 11.15u tot ca. 11.40u voeren - 11.40u tot 14.00u pauze - 14.00u tot ca. 14.30u voeren - 14.30u tot 16.00u pauze - 16.00u tot ca. 16.20u voeren Ook weer de nodige fotoshoots gehad, ook samen met Sean waarbij de Chinees in het midden moest staan haha.... hij gaf aan om eerst een paar foto's met zijn camera te maken en daarnaar moesten er nog een paar foto's gemaakt worden met zijn telefoon haha.... echt gek. ook zijn Sean en ik geïnterviewd vandaag, er was nl een internationale school die opdrachten moesten doen, we werden afzonderlijk geïnterviewd, in het engels met video haha... later kwam er een meisje naar me toe die ons s'middags ook hielp met het voeren van de panda's een zij kwam uit België, zij zat ook op de internationale school en wou ook graag een interview met me doen maar dan in het Nederlands. Ze vroeg me wel even snel wat ze allemaal moest vragen want ze had geen idee hoe ze dat doen moest haha.... maar het ging goed en ze was tevreden :) Vanmiddag toen ik Bai Yang aan het voeren was kwam Mr. Hu naar me toe en ik vroeg hem of hij wel eens contact heeft met de panda's, dus aanraken enzo. Hij pakt een paar stukjes panda cake en laat Bai Yang staan en dan weer zitten en op een gegeven moment stak hij zijn hele poot naar buiten en legde hem op een soort van plateau, 'So you can touch now' hahah.... dat was niet wat ik vroeg maar vond het absoluut geen probleem hahah.... ik kan je vertellen dat panda's absoluut niet zacht zijn hihi... hun vacht is behoorlijk ruw maar de poot is ongelofelijk gespierd, je voelt gelijk hoeveel power een panda heeft, echt ongelofelijk. Eigenlijk mocht het niet, de panda's aanraken omdat ze nogal agressief kunnen reageren maar ik heb een ontzettend leuke en aardig verzorger. Iets wat Wendy niet kan zeggen, zij heeft een verzorger waarbij ze niet eens foto's mag maken van de panda die ze voert. Ik mag m'n camera overal mee naar toenemen en mag zelfs filmen, geen enkel probleem. Om 5 uur vanmiddag hadden we Chinees (Mandarijn) les, Sean en ik hadden in de pauzes op de panda base al een paar woorden geleerd van Wendy en John maar ik weet nu ook hoe ik tot 10 kan tellen, hoe het te schrijven, en de basis dingen die wel handig zijn om te weten, zoals waar is het toilet, ik moet naar het vliegveld, panda, wit, zwart, hoeveel is... nee, ja, sorry, dank je wel, goedemorgen, goedemiddag, goedenavond, hallo maar die wisten we al :) enz. enz. het was ontzettend lachen omdat iedereen door elkaar aan het oefenen is op de spraak haha.... het enig is dat sommige woorden verschillende betekenissen heeft, zo betekend 'Shi' 'ja' maar betekent ook 'poep' en 'ik ben' haha.... het wordt net iets anders in een zin gebruikt, wel oppassen dus, maar erg leuk om te leren. zo heb ik nog veel meer dingen over China geleerd van o.a. Lee en Wendy, zoiets als dat Chinese man en vrouw maar 1 kind mogen krijgen en het is niet waar dat ze alleen maar jongetjes mogen krijgen, dit heeft echt met de keuze van de vader en moeder te maken, zij bepalen of ze hun ter adoptie afstaan of niet. Ook heb ik geleerd dat de kinderen in NL het nog niet zo slecht hebben, de kinderen hier gaan 5 dagen per week naar school van 7uur s'ochtends tot 5 uur s'middags en in het weekend worden de kinderen bij allerlei muziekscholen gedropt om instrumenten te leren. College is niet veel beter, Lee vertelde dat toen ze studeerde dat ze tot 21.30uur naar school ging en daarnaar nog huiswerk moest maken. ook de kinderen van de basisschool krijgen huiswerk mee als ze vakantie hebben zodat ze zich niet hoeven te vervelen, ook in de grote vakantie, echt ongelofelijk! Morgen de laatste dag en dan is het weekend haha... we zijn van plan om naar de grote Boeddha te gaan in Lo San, deze schijnt 70 meter hoog te zijn, ook staat een wandeling in de bergen op het programma, een hike naar een waterval van ca. 3 uur wandelen, ben benieuwd. later! - liefs Theda -

Reacties

Reacties

Frauke

Leuk verhaal, je leert zo veel meer over het land dan dat je gewoon op vakantie gaat! Zo te lezen is het dus wel een leuke groep mensen. Veel plezier en alvast een fijn weekend haha xxx

Sandra

Zo dat is hard werken daar! ;-) Een zeer verdiende werkvakantie! Wat een ervaring weer! Leuk om idd de verhalen te lezen. Genieten.. X

jan w

dat is dus goed zweten elke dag ,niet van het werk maar van het vochtig weer.leuk.

Gea

Whow Theda, het overkomt jou allemaal eh, wat een geweldige ervaring en je beschrijft alles ook zo goed. Heb net het gevoel of ik erbij ben, geweldig hoor. Goed weekend gewenst. Moi.

Karen

Hey Fotomodel,

Pas maar op, straks ben je overwerkt. ;-)
Erg leuk om je zo te volgen. Kijk alweer uit naar het volgende verhaal.

miranda schuur

Hi Wiebie, cool om te lezen ga zo verder met je volgende verhaal. Ik lees het al ontzettend naar je zin !!! Had ook niet anders verwacht. Dikke kus meid voor jou van mij.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active