Bifengxia Panda Base 8

Bifengxia Panda Base 8 Zaterdag: Vanochtend waren we allemaal vroeg op, 6.30uur ontbijt omdat de Zweedse mensen, Frida, Johan en Elin (geen Elena) om 7.00uur vertrokken met de taxi. Heel verdrietig dat ze vertrokken, we hadden een super groep, tranen waren er zeker. Daarnaar om 8.00uur vertrok ook Carine, die barste in tranen uit, werken met Panda's was haar grootste droom die uitgekomen is maar ook zij vond het verschrikkelijk om te vertrekken. Na iedereen z'n vertrek bleven alleen Evelina, Sean en ik over, we hebben de ochtend rustig aan gedaan. We hadden afgesproken om na de lunch naar de dierentuin te gaan, zit hier vlakbij. S'ochtends zijn Evelina en ik een wasje gaan draaien tenminste dat was de bedoeling. Het was toch ingewikkelder dan we dachten. Er staan 2 wasmachines en 2 combi wasmachines met een centrifuge er ingebouwd, de wasmachine gedeelte was open aan de bovenkant, je kunt dus kijken hoe de was draait. We probeerden de wasmachine maar elke knop die we indrukten gebeurde er niets. Uiteindelijk kwamen er twee medewerksters van het hotel ons helpen dus daar waren we blij om, eindelijk een wasje draaien maar ook zij hadden geen idee hoe die wasmachine werkte haha....ongelovelijk. Uiteindelijk hebben ze onze was in de combi wasmachines gedaan, want die wisten ze wel te bedienen ???? als eerste gingen ze de kleding in het wasgedeelte doen, dat duurde zo'n 15 minuten daarnaar ging het in de centrifuge, 2 minuutjes ongeveer en daar naar ging het in een grote bak met water, werd alles nog een keer met de hand uitgespoeld, toen weer in de centrifuge en toen weer in de bak met water (schoon water), dit hebben ze 3 keer herhaald. Het wasgedeelte zit boven op het dak en je hebt een prachtig uitzicht over de omgeving, je ziet ook de ingang van de panda base, naast ons hotel staat nog een hotel en op het dak ligt ontzettende veel water, dat was me een dag eerder ook al opgevallen. Evelina en ik keken ernaar en opeens roept ze 'er zwemmen vissen in' haha...ja hoor, in totaal 6 vissen geteld waaronder 1 goudvis haha....zal wel een kweek aquarium zijn voor de gasten ????. Het was inmiddels al 11.45uur dus we zijn eerst maar gaan lunchen, een uurtje later gingen we kijken en hadden ze alles schoon, we hoefden het alleen nog op te hangen, dat deden ze niet haha.... Ik ging ervan uit dat ik alles zelf moest wassen etc maar dat was niet nodig, het kost ook bijna niets, 20 yuan (ca €2.50) voor een hele mand vol. Het was gelukkig stralend weer, blauwe lucht, heel veel zonneschijn en lekker warm, dat kwam goed uit, de was zou in iedergeval droog zijn als we weer terug zouden zijn van de dierentuin. Rond 13.30uur zijn we naar de busstop gelopen, die zit naast de ingang van de panda base. De bus is voor ons gratis, een voordeel dat je vrijwilliger bent, je hoeft alleen maar je kaart te laten zien en je kunt instappen. De bus brengt je uit het park en zet je af bij een grote parkeer plaats (ca 15 min) hier is tevens ook één van de ingangen van de waterval hike, er zijn wat shops en restaurants en mensen die aan de straat eten verkopen, kiwi's, gedroogd vlees, groente en fruit enz. Ook is er een uitkijkpunt en de ingang van de dierentuin is daar ook. We kregen wederom korting, normaal 180 yuan (€24,-) en nu 150 yuan (€20,-) altijd mooi meegenomen. We hadden gehoord dat het een niet al te grote dierentuin is maar wederom hadden we daar niet naar moeten luisteren want het is in Chinese begrippen, wat klein is voor de Chinezen is mega groot voor ons haha....dus zo ook de dierentuin, we gingen eerst met een bus de dierentuin in, ze hadden een paar gedeeltes waar dieren los rondliepen, als eerste een gedeelte waar leeuwen los rondliepen, toen een gedeelte met zwarte beren, daarnaar tijgers, echt ontzettend leuk om te zien en de dieren hadden echt de ruimte. Je kon de de leeuwen, beren en tijgers ook voeren, je ging dan met een andere bus waar kleine openingen inzaten waardoor je met een lange stalen pin een stukje rauw vlees kon voeren, dit koste uiteraard meer. Na de safari achtlingen gedeelte konden we te voet verder en je kunt het zo gek niet noemen of ze hadden de dieren wel, ze hadden ook een soort kinderboerderij achting iets waar geiten enzo los rond liepen maar ook zwarte en witte zwanen, ezels, reeën, alpaca's enz. En zo hadden ze overal een thema, een vogel gedeelte waar de meeste vogels los rondvlogen, behalve de gevaarlijke, die zaten aan een ketting vast in de boom, wel een beetje zielig maar goed het is absoluut niet een dierentuin die wij gewend zijn, ook hadden ze een apen gedeelte waar de leeuwenkop apen los rondliepen en ga zo maar door. Op een gegeven moment kwamen we bij een soort glazen koepel waar ze een show gaven, nl met 1 leeuw en 5 tijgers, die moesten allerlei kunstjes doen zoals door een hoepel springen, door een hoepel met papier springen en dat allemaal op een evenwichtsbalk, ook gingen ze met hun zessen een cirkel lopen en dan allemaal naast elkaar, de leeuw stond aan de binnenzijde dus die moest hele kleine stapjes doen, de tijger aan de buitenkant hele grote, verder moesten ze ergens opspringen en slalommen enz. Het was gewoon een dierentuin met circus in één. Ze hadden namelijk ook een show met olifanten en apen, deze hebben we niet gezien. Ook kwamen we op een punt waar je kon gokken en loterij spelen, ze hadden een 5D bioscoop en een glijbaan, verderop hadden ze nog een renbaan, waar je met paarden konden rijden en door de bergen en zo ineens staat er een grote witte buffel voor je neus waarmee je op de foto kan, je kon op zijn rug zitten, hij was ook met Chinese kleding versierd, en dan werd er een foto van gemaakt. Zo hadden ze ook een aap, verkleed in een clownspak, waar je mee op de foto kon, dat vond ik echt verschrikkelijk, die arme dieren. We zijn verder gelopen en verder gelopen, er kwam maar geen eind aan de route en de dieren, ongelovelijk. Op een gegeven moment kwamen we bij een shuttle busstop waar je keuze had uit 2 routes, route 1 - het grootste gedeelte met de shuttle bus langs de dieren en dan het laatste stuk lopen of route 2 - alles met de shuttlebus en weer terug gebracht worden op de grote parkeerplaats, natuurlijk kon je ook alles lopen maar dan was je echt wel een paar uur mee bezig daarbij komt dat het in de bergen is dus geen vlakke gedeeltes. We hebben gekozen voor route 2 haha..... We waren al helemaal bezweet en klam van het eerste gedeelte lopen hihi.... Het was zeker een leuke ervaring maar ik hoef er. Iet nog een keer heen. Het was ook ontzettend druk trouwens door de vakantie van de Chinezen. Ze verwachten zondag en maandag de grootste drukte met de Chinezen, ik dacht dat we de grootste drukte nu wel hadden gehad! Terug in het hotel hebben we met ons drieën gegeten, Cory uit Canada kwam ook bij ons zitten en het was wederom zij die het woord had, niet normaal. Sean vroeg wat we morgen zouden kunnen doen dus ik zei tegen hem dat ik de shopjes wel even wou bekijken en ja hoor dat had zij ook gedaan, en had hele leuke dingen gekocht en heel uniek iets had ze gekocht die alleen zij had gevonden, ze was niet naar de base gegaan vanochtend omdat ze last had van haar rug en ze kreeg les van een master die haar chiqong (geen idee hoe je het schrijft) leerde en hij was de enige die dat deed want de sport is blijkbaar verboden in China, ze had een speciaal drankje van hem gekregen die hij alleen aan haar gaf enz enz argh.... Op een gegeven moment waren we er alle drie zo klaar mee dat we onze telefoon pakten en daar mee bezig waren zodat ze niet kon praten hihi....maar dat weerhield haar in het begin niet, ze bleef maar door praten totdat ze door had dat niemand reageerde toen was het klaar, ongelofelijk wat een mens. S'avonds hebben we heerlijk onderuit een film gekeken. Zondag: Vanochtend lekker rustig aan gedaan, zoals een zondagochtend hoort te zijn ????. Daarnaar wezen shoppen, leuke dingen gekocht en na de lunch zijn Sean en ik naar de panda base gegaan, ze hebben nl rondom het park een hike, het heet 'the peaceful walk' en dat was het zeker. Volgens mij was er al een tijdje niemand geweest want het grootste gedeelte van het pad was helemaal begroeid en ontzettend veel spinnenwebben, uiteindelijk ging Sean voorop met een lange stok om de spinnenwebben weg te halen. Het was een leuke wandeling en erg rustig, jammer dat er niet meer mensen die route lopen, we hadden aan de linker kant de diepe 'gorge' ravijn en aan de andere kant alleen maar bos. Veel wildlife zijn we niet tegen gekomen alleen een grote lange zwarte slang die op het pad in de zo'n aan het opwarmen was , toen we dichterbij kwamen verdween de slang in een naastgelegen beekje. We hebben al eerder een slang gezien maar dat was maar een kleintje deze was zeker 1.20m, geweldig om te zien hoe de slang door het water ging ????. Een bordje gaf aan, links over de brug is de 'green lake' wij ernaar toe maar al wat we zagen was absoluut geen 'green lake', eerder een modder lake. Er zat helemaal geen water in laat staan dat het groen was haha.... Na de 'peaceful walk' zijn we natuurlijk nog even langs de panda's gegaan want het pad kwam achter ons werkplek uit, gelukkig morgen weer aan het werk ????. Een rustiger diner gehad dan de andere dagen, Cory had niet zoveel te vertellen alleen dat maakte ze goed toen buiten gingen zitten, ze ging maar door haha.... Morgenvroeg vertrekt ze op tijd. De Chinese studenten vertrekken dinsdagochtend dus dinsdag heb ik de panda's helemaal voor me zelf woo-hoo.... Tot zover mijn rustig weekend in China. - liefs Theda -

Michel

Mooie verhalen theda! Veel plezier nog in je laatste weekje.

Theda

Dank je Mich, zal een zware week worden :)